پیشنهاد سردبیر

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی اندیشکده آمریکایی سی‌اس‌آی‌اس با ارائه سندی، از چارچوب راهبردی برای ایالات متحده سخن گفته است.

چارچوب راهبردی برای آمریکا در قرن بیست و یکم

قدس؛ در این گزارش مفصل هفتادوپنج صفحه‌ای از تحولات جدی نظام بین‌الملل سخن گفته شده و از پروژه زبیگنیو برژینسکی، دیپلمات و سیاستمدار آمریکایی و ویلیام بیل زینکه پرده برداشته است.
بیل زینکه با اشاره به اینکه آمریکا از مسیر رهبری خود خارج شده است، می‌نویسد: ما به یک رویکرد جدید و یک راهبرد بازگشت برای هدایت و رهبری سیاسی نیاز داریم. وقایع چهار سال گذشته سبب تغییر اساسی در نظم جهانی شده است. جنگ اوکراین و همسویی سیاسی چین با روسیه به پایان دوران هژمونیک این کشور منجر شده است. ادغام اقتصادی نیروهای ژئوپلتیک به‌طرز پیچیده‌ای در حال تغییر شکل سیاسی و اقتصادی جهان هستند.سی‌اس‌آی‌اس می‌نویسد: چین فلسفه جدیدی را در پیش گرفته است که جایگزین راهبرد «پنهان و پنهان» آن در گذشته شده است. رئیس جمهور شی از لحاظ سیاسی، دیپلماتیک و نظامی مواضع قاطع‌تری را اعمال کرده است. این اندیشکده آمریکایی اذعان می‌کند: اگرچه هدف از این طرح، ترسیم ابعاد پیچیده یک راهبرد ملی جدید نیست اما بازتاب ساده‌ای از چالش‌هایی ارائه می‌کند که مردم آمریکا با آن روبه‌رو هستند و یک طرح کلی برای آن ترسیم می‌کند که بر مبنای چه اصولی باید کشور را به جلو هدایت کند.از نظر نویسندگان، چارچوب گسترده‌ای برای هدایت ایالات متحده وجود دارد که در قسمت نتیجه‌گیری این طرح آمده است.به صورت خلاصه عناصر اساسی این چارچوب عبارت‌اند از:
۱. ایالات متحده باید یک تشکیلات نظامی قوی را حفظ کند که قادر به پیش‌بینی و پرداختن به چالش‌های احتمالی آینده این کشور  باشد. در حال حاضر زیرساخت قدرتمندی دارد، اما باید در مذاکرات و برنامه‌ریزی راهبردی کارآمدتر شود. برای این مسئله، با حفظ ارتش قوی، باید اصلاحات جدی انجام داد.
۲. توجه به نهادگرایی: ایالات متحده برای تسهیل دستیابی به اهداف ملی، باید نقشی پیشرو در شکل دادن به چشم‌انداز سیاست جهانی ایفا کند. این به معنای سرمایه‌گذاری فعال در نهادهای بین‌المللی قوی‌تر است که قادر به مدیریت مشکلات پیچیده مدرن هستند.
۳. آمریکا به یک راهبرد رشد برای اقتصاد خود نیاز دارد. بدون رشد اقتصادی کافی، حل همه مشکلات دشوارتر خواهد بود. برای رشد اقتصاد، گسترش و موفقیت بخش خصوصی ایالات متحده باید فعال‌تر باشد.
۴ . توجه به بخش خصوصی در اقتصاد
۵.  ایالات متحده به دو دلیل به یک سیاست تجاری جامع نیاز دارد. نخست، چنین راهبردی بهترین راه برای گسترش جذابیت و اثربخشی نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین است که اساساً در راستای منافع ملی آمریکاست. دوم، دولت نیاز دارد افزایش رشد اقتصادی، هم در ایالات متحده و هم در سراسر جهان اتفاق بیفتد تا با رشد رفاه، کشورهای جنوب، آمریکا را درک کنند و از نظم جهانی مبتنی بر قوانین حمایت کنند.
۶. حمایت از توسعه اقتصادی کشورهای کم‌درآمد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در کشورهای کمتر توسعه‌یافته (جنوب) این حمایت‌ها سبب می‌شود آن‌ها مشتریان کالاها و خدمات ایالات متحده شوند.
۷. اگر بخواهیم تغییرات آب و هوایی را به‌طور مؤثر بررسی کنیم، ایالات متحده باید با واقعیت مقابله کند.
رشد انفجاری جمعیت در کشورهای در حال توسعه و افزایش تقاضاها برای انرژی بدان معناست که ایالات متحده باید تفکر خود را در مورد توسعه تغییر دهد.
۸. آمریکا دوباره نیاز به قهرمانی در انرژی هسته‌ای دارد. رهبری آمریکا برای اعتباربخشی به شکل دادن به یک سیستم جهانی از قوانین و هنجارها و محدود کردن گسترش تسلیحات هسته‌ای نیاز است.
این اندیشکده آمریکایی در انتهای مطلب خود می‌نویسد: هیچ دلیلی وجود ندارد که قرن بیست و یکم نباید قرن آمریکا باشد. این مسئله با رویکردهای عملی و سازنده اتفاق خواهد افتاد.

ترجمه و تلخیص، زینب اصغریان  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.